Influenceri su danas prisutni u gotovo svim sektorima i industrijama,
počevši od sporta, industrije informacijsko-komunikacijske tehnologije,
modne industrije, turizma, industrije zabave, industrije videoigara,
zdravstvene industrije... Maja Bilić Paulić, mag. iur., odvjetnica
Progresivni tehnološki napredak,
koji se očituje u razvoju
informacijsko-komunikacijske
tehnologije, dovodi do
intenzivnog rasta internetskih
medija, društvenih mreža i drugih
kanala komunikacije, čiji principi
funkcioniranja počivaju na
izuzetno složenim poslovnim
modelima i zakonitostima
poput algoritama pretraživanja,
komora jeka i filtar mjehurića.
U opisanom digitalnom
okružju dominantnu ulogu
imaju tzv. influenceri, i to ne
samo u društvenom kontekstu
stvaranja javnog mišljenja,
već i u marketinško-prodajnom
smislu. Naime, upravo influenceri
predstavljaju ključne čimbenike posredstvom kojih poslovni subjekti
indirektno komuniciraju s tržištem.
Svojim djelovanjem influenceri postaju
izuzetno bitna spona između samih
brendova koje poslovni subjekti
oglašavaju putem različitih digitalnih
platformi i njihovih krajnjih korisnika,
odnosno kupaca oglašavanih proizvoda
ili primatelja oglašavanih usluga.
Izuzetno je važno da
influenceri prilikom oglašavanja i prodaje
proizvoda i usluga na društvenim mrežama
budu autentični, vjerodostojni, transparentni, da
izbjegavaju nedopušteno, zavaravajuće i prikriveno oglašavanje te da budu svjesni svoje
uloge i utjecaja koji imaju, posebice na
mlađu populaciju koja je i najprisutnija u
digitalnom okružju.
U literaturi pronalazimo nekoliko kategorizacija influencera,
pa ih tako, ovisno o veličini njihova tržišta i broju pratitelja, možemo podijeliti u tri skupine, a to su mega-influenceri,
makro-influenceri i mikro-influenceri. Svima njima zajedničko je upravo to da posjeduju određeni stupanj popularnosti, statusa, znanja i
autoriteta, na temelju čega grade odnos povjerenja sa svojim pratiteljima i tako utječu na njihovo ponašanje. Usprkos iznimno snažnom porastu njihova značaja, djelatnost i zanimanje
influencera u Hrvatskoj još uvijek nije regulirano niti prepoznato u nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti. Stoga influenceri svoje djelatnosti
definiraju kao djelatnosti promidžbe
(reklama i propaganda), djelatnosti
pružanja audio i/ili audiovizualnih medijskih usluga, djelatnosti pružanja usluga elektroničkih
publikacija, obavljanje trgovačkog posredovanja na domaćem i inozemnom tržištu, istraživanje
tržišta i ispitivanje javnog mnijenja i dr., dok svoje usluge pružaju u pravilu u okviru obrta,
(jednostavnog) društva s ograničenom
odgovornošću ili temeljem zaključenog
ugovora o autorskom djelu ili ugovora
o djelu. Upravo odabrani oblik poslovne djelatnosti određuje oblik oporezivanja prihoda koji u okviru svog poslovanja stječe influencer.
Influencer je svaka
osoba koja ima utjecaj na druge ljude, no u
kontekstu medijske i oglašivačke industrije,
utjecaj influencera odražava se na kupovne,
poslovne, emotivne i druge odluke pojedinaca.
U kontekstu europske i hrvatske
pravne regulative, influenceri se
smatraju trgovcima. Stoga je od iznimne
važnosti da svoje poslovanje usklade s
brojnim propisima koji reguliraju njihov
rad, a to su, između ostalih, propisi iz
područja oglašavanja, zaštite prava
potrošača i kibernetičke sigurnosti.
Sud Europske unije: države članice Europske unije obvezne su pružiti autorskopravnu zaštitu predmetima primijenjene umjetnosti bez obzira na zemlju podrijetla i nacionalnost autora
Dana 24. listopada 2024. Sud Europske unije (u daljnjem tekstu: Sud) donio je presudu u predmetu oznake C-227/23, povodom zahtjeva za prethodnu odluku na temelju članka 267. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (2016/C 202/01, u daljnjem tekstu: UFEU)1 koji je uputio Vrhovni sud Nizozemske. Predmetni zahtjev za prethodnu odluku odnosi se