Pravni status influencera u Republici Hrvatskoj

Influenceri su danas prisutni u gotovo svim sektorima i industrijama, počevši od sporta, industrije informacijsko-komunikacijske tehnologije, modne industrije, turizma, industrije zabave, industrije videoigara, zdravstvene industrije... Maja Bilić Paulić, mag. iur., odvjetnica

Progresivni tehnološki napredak, koji se očituje u razvoju informacijsko-komunikacijske tehnologije, dovodi do intenzivnog rasta internetskih medija, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije, čiji principi funkcioniranja počivaju na izuzetno složenim poslovnim modelima i zakonitostima poput algoritama pretraživanja, komora jeka i filtar mjehurića. U opisanom digitalnom okružju dominantnu ulogu imaju tzv. influenceri, i to ne samo u društvenom kontekstu stvaranja javnog mišljenja, već i u marketinško-prodajnom smislu. Naime, upravo influenceri predstavljaju ključne čimbenike posredstvom kojih poslovni subjekti indirektno komuniciraju s tržištem.

Svojim djelovanjem influenceri postaju izuzetno bitna spona između samih brendova koje poslovni subjekti oglašavaju putem različitih digitalnih platformi i njihovih krajnjih korisnika, odnosno kupaca oglašavanih proizvoda ili primatelja oglašavanih usluga.

Izuzetno je važno da influenceri prilikom oglašavanja i prodaje proizvoda i usluga na društvenim mrežama budu autentični, vjerodostojni, transparentni, da izbjegavaju nedopušteno, zavaravajuće i prikriveno oglašavanje te da budu svjesni svoje uloge i utjecaja koji imaju, posebice na mlađu populaciju koja je i najprisutnija u digitalnom okružju.

U literaturi pronalazimo nekoliko kategorizacija influencera, pa ih tako, ovisno o veličini njihova tržišta i broju pratitelja, možemo podijeliti u tri skupine, a to su mega-influenceri, makro-influenceri i mikro-influenceri. Svima njima zajedničko je upravo to da posjeduju određeni stupanj popularnosti, statusa, znanja i autoriteta, na temelju čega grade odnos povjerenja sa svojim pratiteljima i tako utječu na njihovo ponašanje. Usprkos iznimno snažnom porastu njihova značaja, djelatnost i zanimanje influencera u Hrvatskoj još uvijek nije regulirano niti prepoznato u nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti. Stoga influenceri svoje djelatnosti definiraju kao djelatnosti promidžbe (reklama i propaganda), djelatnosti pružanja audio i/ili audiovizualnih medijskih usluga, djelatnosti pružanja usluga elektroničkih publikacija, obavljanje trgovačkog posredovanja na domaćem i inozemnom tržištu, istraživanje tržišta i ispitivanje javnog mnijenja i dr., dok svoje usluge pružaju u pravilu u okviru obrta, (jednostavnog) društva s ograničenom odgovornošću ili temeljem zaključenog ugovora o autorskom djelu ili ugovora o djelu. Upravo odabrani oblik poslovne djelatnosti određuje oblik oporezivanja prihoda koji u okviru svog poslovanja stječe influencer.

Influencer je svaka osoba koja ima utjecaj na druge ljude, no u kontekstu medijske i oglašivačke industrije, utjecaj influencera odražava se na kupovne, poslovne, emotivne i druge odluke pojedinaca.

U kontekstu europske i hrvatske pravne regulative, influenceri se smatraju trgovcima. Stoga je od iznimne važnosti da svoje poslovanje usklade s brojnim propisima koji reguliraju njihov rad, a to su, između ostalih, propisi iz područja oglašavanja, zaštite prava potrošača i kibernetičke sigurnosti.

Picture of Maja Bilić Paulić, mag. iur.
Maja Bilić Paulić, mag. iur.

Do you have a legal question?

If you have a legal inquiry, need support for your business, or wish to contact me for any other reason, you can do so here. I am also available for online meetings via Zoom, Google Meet, and other platforms. Appointments are scheduled according to your needs, and I provide legal assistance just as effectively remotely. All information you share with the Law Office of Maja Bilić Paulić is protected by attorney–client privilege. 

NEWS AND NOTICES

Odvjetnički ured Maja Bilić Paulić ponovno na popisu suradnika EUIPO-a

Odvjetnički ured Maja Bilić Paulić i ove je godine ostvario suradnju s Europskim uredom za intelektualno vlasništvo (EUIPO) te je uvršten na popis stručnih suradnika u okviru programa podrške malim i srednjim poduzećima u području intelektualnog vlasništva. Ovo priznanje potvrđuje visoku razinu stručnosti u području zaštite prava žigova, industrijskog dizajna,

READ MORE
Objavljeno u: IUS-INFO

Tko ima pravo na „Pipi“? Švedska književna ikona pred sudom zbog hrvatskog pića

Spor između švedskog društva Astrid Lindgren AB, koje upravlja portfeljem prava intelektualnog vlasništva slavne spisateljice Astrid Lindgren i hrvatskog proizvođača bezalkoholnih pića Oštrc d.o.o., otvara niz pitanja o dosegu zaštite uglednih žigova 1, granicama kulturnog nasljeđa i komercijalnog brendiranja. Prema navodima švedskih i njemačkih medija, postupak se vodi pred švedskim

READ MORE
Informacije javnog sektora
Objavljeno u: IUS-INFO

Industrijski dizajn registrirani u Hrvatskoj dostupni u globalnoj bazi podataka registriranih dizajna

Globalna baza podataka registriranih dizajna 1(engl. Global Design Database) 2 koju vodi Svjetska organizacija za intelektualno vlasništvo (engl. World Intellectual Property Organization, skr. WIPO)3 od 10. listopada 2025. uključuje i podatke o trenutno 11 400 industrijskih dizajna registriranih u nacionalnim postupcima za teritorij Hrvatske. Time se broj nacionalnih/regionalnih ureda za intelektualno vlasništvo iz kojih su

READ MORE
PUBLICATIONS
Umjetnost kao odrziv biznis
Objavljeno u: Časopis Poduzetnik

Kako umjetnost postaje održiv biznis

Umjetnički rad nerijetko je rezultat duboke potrebe za samoaktualizacijom, za ostvarenjem vlastitih potencijala i vrijednosti kroz kreativni izraz. Stvaranje umjetnosti često dolazi iz unutarnje potrebe,

READ MORE
Objava osobnih podataka u medijima
Objavljeno u: Časopis Poduzetnik

Povreda autorskog prava na društvenim mrežama

Autorsko pravo nije pravna formalnost, već mehanizam kojim se štiti stvaralački rad, doprinos i ulaganje. U digitalnom kontekstu, njegova provedba zahtijeva pažnju, informiranost i spremnost

READ MORE

© 2025 MAJA BILIĆ PAULIĆ LAW OFFICE
ALL RIGHTS RESERVED.

Pošaljite informativni upit

 Ispunite formular i pokušajte što preciznije opisati Vašu pravnu situaciju… 

Pošaljite informativni upit

 Ispunite formular i pokušajte što preciznije opisati Vašu pravnu situaciju 

Kontakt

info@ou-mbp.hr

Adresa

Adresa

Pošaljite svoj upit