Djeca i oglašavanje

Djeca, osobito ona niže životne dobi, zbog svoje prirodne lakovjernosti, pomanjkanja kritičkog razmišljanja uslijed nedostatka životnog iskustva, nemaju kapaciteta za razumijevanje svrhe oglašavanja, pa su kao takva sugestibilna i predstavljaju laku metu za prikriveno i manipulativno oglašavanje.

Djeca u suvremenom društvu često su prekomjerno izložena medijima koji postaju njihov vodeći izvor informacija. Takva izloženost nosi sa sobom brojne rizike, budući da u konzumerističkom društvu, marketing vođen prvenstveno profitom, vrlo često formira moralno upitan sustav vrijednosti, naročito kad se radi o oglašavanju usmjerenom djeci.

Upravo stoga, oglašavanje usmjereno djeci u Republici Hrvatskoj ograničeno je brojnim etičkim, ali i zakonskim te podzakonskim propisima, od kojih su najvažniji Zakon o elektroničkim medijima (NN br. 111/21., 114/22., u daljnjem tekstu: Zakon) i Pravilnik o zaštiti maloljetnika u elektroničkim medijima (NN br. 106/22.). Tako je primjerice člankom 21. stavkom 8. Zakona određeno kako audiovizualne komercijalne komunikacije ne smiju prouzročiti fizičku, psihičku ili moralnu štetu maloljetnicima, izravno ih poticati na kupnju ili unajmljivanje proizvoda ili usluga, iskorištavajući njihovo neiskustvo ili lakovjernost, izravno poticati maloljetnike na uvjeravanje njihovih roditelja ili drugih na kupnju robe ili usluga koje se oglašavaju, iskorištavati posebno povjerenje koje maloljetnici imaju u roditelje, učitelje ili druge osobe ili neopravdano pokazivati maloljetnike u opasnim prilikama.

Zabranjene su audiovizualne medijske usluge i radijski programi te sadržaji elektroničkih publikacija koji mogu ozbiljno naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika, a posebno oni koji uključuju bezrazložno nasilje, kao i oni koji bi mogli na bilo koji način poticati, promicati i veličati nasilje i kriminal te poticati građane, a posebice djecu i mladež, na uporabu duhanskih proizvoda, alkohola, droga ili svih drugih oblika ovisnosti (u skladu s čl.24. Zakona o elektroničkim medijima).

One audiovizualne medijske usluge i radijske programe za koje je vjerojatno da bi mogli naštetiti fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju maloljetnika nije dopušteno objavljivati, osim kad je pružatelj medijske usluge osigurao, odabirom vremena emitiranja, alatima za provjeru dobi ili bilo kojom tehničkom mjerom, da ih maloljetnici u području prijenosa neće, uobičajeno, čuti ili gledati (u skladu sa Zakonom o elektroničkim medijima).

Što se tiče oglasa vezanih uz igre na sreću, isti se ne smiju emitirati u programima namijenjenim djeci, a isto tako propisano je kako moraju sadržavati poruku o postojanju rizika razvijanja ovisnosti o igrama na sreću. Nadalje, vezano uz oglašavanje alkohola i alkoholnih pića, audiovizualne komercijalne komunikacije koje promiču alkoholna pića ne smiju biti posebno usmjerene na maloljetnike, poticati na neumjerenu konzumaciju takvih pića niti prikazivati djecu i mladež koji konzumiraju takva pića.

Za povrede gore opisanih odredbi propisane su novčane kazne u iznosu od 13.270 do 132.720 € za pravne osobe, od 1.320 do 6.630 € za odgovorne osobe u pravnim osobama, potom za fizičke osobe obrtnike u iznosu od 2.650 do 13.270 € te za fizičke osobe od 1.320 do 6.630 €.

Pored navedenih novčanih kazni, subjektima koji povrijede predmetne odredbe Zakona, Vijeće za elektroničke medije može zabraniti obavljanje djelatnosti i pokrenuti postupak pred nadležnim tijelom radi privremenog oduzimanja uređaja za rad, proizvoda i materijala koji je upotrebljavan za obavljanje djelatnosti.

Picture of Maja Bilić Paulić, mag. iur.
Maja Bilić Paulić, mag. iur.

Do you have a legal question?

If you have a legal inquiry, need support for your business, or wish to contact me for any other reason, you can do so here. I am also available for online meetings via Zoom, Google Meet, and other platforms. Appointments are scheduled according to your needs, and I provide legal assistance just as effectively remotely. All information you share with the Law Office of Maja Bilić Paulić is protected by attorney–client privilege. 

NEWS AND NOTICES

Odvjetnički ured Maja Bilić Paulić ponovno na popisu suradnika EUIPO-a

Odvjetnički ured Maja Bilić Paulić i ove je godine ostvario suradnju s Europskim uredom za intelektualno vlasništvo (EUIPO) te je uvršten na popis stručnih suradnika u okviru programa podrške malim i srednjim poduzećima u području intelektualnog vlasništva. Ovo priznanje potvrđuje visoku razinu stručnosti u području zaštite prava žigova, industrijskog dizajna,

READ MORE
Objavljeno u: IUS-INFO

Tko ima pravo na „Pipi“? Švedska književna ikona pred sudom zbog hrvatskog pića

Spor između švedskog društva Astrid Lindgren AB, koje upravlja portfeljem prava intelektualnog vlasništva slavne spisateljice Astrid Lindgren i hrvatskog proizvođača bezalkoholnih pića Oštrc d.o.o., otvara niz pitanja o dosegu zaštite uglednih žigova 1, granicama kulturnog nasljeđa i komercijalnog brendiranja. Prema navodima švedskih i njemačkih medija, postupak se vodi pred švedskim

READ MORE
Informacije javnog sektora
Objavljeno u: IUS-INFO

Industrijski dizajn registrirani u Hrvatskoj dostupni u globalnoj bazi podataka registriranih dizajna

Globalna baza podataka registriranih dizajna 1(engl. Global Design Database) 2 koju vodi Svjetska organizacija za intelektualno vlasništvo (engl. World Intellectual Property Organization, skr. WIPO)3 od 10. listopada 2025. uključuje i podatke o trenutno 11 400 industrijskih dizajna registriranih u nacionalnim postupcima za teritorij Hrvatske. Time se broj nacionalnih/regionalnih ureda za intelektualno vlasništvo iz kojih su

READ MORE
PUBLICATIONS
Umjetnost kao odrziv biznis
Objavljeno u: Časopis Poduzetnik

Kako umjetnost postaje održiv biznis

Umjetnički rad nerijetko je rezultat duboke potrebe za samoaktualizacijom, za ostvarenjem vlastitih potencijala i vrijednosti kroz kreativni izraz. Stvaranje umjetnosti često dolazi iz unutarnje potrebe,

READ MORE
Objava osobnih podataka u medijima
Objavljeno u: Časopis Poduzetnik

Povreda autorskog prava na društvenim mrežama

Autorsko pravo nije pravna formalnost, već mehanizam kojim se štiti stvaralački rad, doprinos i ulaganje. U digitalnom kontekstu, njegova provedba zahtijeva pažnju, informiranost i spremnost

READ MORE

© 2025 MAJA BILIĆ PAULIĆ LAW OFFICE
ALL RIGHTS RESERVED.

Pošaljite informativni upit

 Ispunite formular i pokušajte što preciznije opisati Vašu pravnu situaciju… 

Pošaljite informativni upit

 Ispunite formular i pokušajte što preciznije opisati Vašu pravnu situaciju 

Kontakt

info@ou-mbp.hr

Adresa

Adresa

Pošaljite svoj upit